Lite om mig

Här kan ni läsa om mig och mitt liv. Ibland är det alldeles underbart, ibland lite sämre. Men jag försöker ha så roligt jag bara kan. Jag skrattar mycket, gärna ofta och riktigt högt.

söndag 10 juni 2012

Upprörd!

Det värsta jag vet är orättvisor jag inte kan påverka. Om någonting gör mig upprörd så är det klimatproblemet och hur det behandlas (eller inte behandlas), och fattigdomen i världen.

  • Varför görs inte mer??
  • Varför äter halva världen ihjäl sig medan den andra svälter ill döds?
  • Varför förstör vi den enda planet vi har?


Nu tror forskare att ekosystemet kommer att kollapsa mycket snart, troligtvis inom min (och er) livstid. Ändå reagerar ingen. Jag blir så jäkla arg, ledsen och förbannad! På riktigt. Jag kanske inte borde ägna min tid åt att vara upprörd över sånt här, men jag känner verkligen att det här är viktigt! Jag sopsorterar och försöker tänka på att inte slösa alltför mycket med resurser. Jag har ingen bil utan cyklar och promenerar eller åker buss dit jag ska. Men jag önskar att jag kunde göra MER! ...Sen räcker det ju inte med mig, (och jag gör ju inte tillräckligt heller!) ALLA måste hjälpas åt! Kom igen, let's do this!

Alla som skaffar barn, vilket är de flesta, borde verkligen tänka efter vilken sorts tillvaro vi vill lämna efter oss till framtida generationer. Det är svårt att veta vad folk kommer att vilja ha i framtiden, men frisk luft, rent vatten och tilgång till mat känns som en rätt säker gissning.

Och jag hoppas verkligen att det inte är för sent. Att den här katastrofala utvecklingen går att vända. och OM det går att göra det, så kommer framtida generationer att för alltid dumförklara oss. Som var så giriga, lata och egoistsiska att vi näst intill förstörde hela världen.

WORD








2 kommentarer:

  1. Om du känner att du vill göra mer så kanske du kan sluta med ditt resursslöseri på onödig shopping och skänka en slant till de som verkligen engagerar sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte perfekt i mitt miljöengagemang, men jag gör nånting. Klart jag skänker pengar ibland :) Att helt sluta shoppa finns inte på kartan för mig, men du kan ju göra det om det känns rätt för dig. Däremot handlar jag gärna på secondhand och ger alltid bort kläder jag inte använder istället för att slänga. Nästan alla mina möbler är begagnade. Dessutom är det så att jag ofta bloggar om saker jag skulle vilja ha, men jag köper dom sällan. Men VILL jag verkligen ha nåt så köper jag det. Det gäller snarare enligt mig att hitta en balans i det man gör. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

      Radera