Lite om mig

Här kan ni läsa om mig och mitt liv. Ibland är det alldeles underbart, ibland lite sämre. Men jag försöker ha så roligt jag bara kan. Jag skrattar mycket, gärna ofta och riktigt högt.

torsdag 28 juni 2012

Medmänsklighet. Ja tack!

Idag godkändes Obamas sjukvårdsreform av Högsta Domstolen. YESS!
Vilken seger för mänskligheten. Typ. Litegrann i alla fall. Hoppas, hoppas det står sig!

Man blir ju mörkrädd när man hör vissa amerikaner resonera om sitt motstånd till "Obamacare". Hur kan man inte värna om ALLA medborgare i ett land?... Hur kan man inte tycka att alla människor ska ha samma rätt och möjlighet till sukvård?

...Och i Sverige har Regeringen och Miljöpartiet nått en överenskommelse om att papperslösa och gömda flyktingar ska få rätt till sjukvård. Det vekar vara en dag i medmänsklighetens tecken! Jag gillar. Mer sånt!

Jag kan tänka mig att en del människor gnisslar tänder och tycker att vi ska ta hand om "våra egna" först. Gud så egoistiskt. Papperslösa och flyktingar har varit med om saker som de flesta av oss Svenssons inte ens kan föreställa oss. Att de ska få möjlighet till sjukvård är inte bara rätt, det är en mänsklig rättighet också. Så det så. Då fick jag det sagt.

Sen kan man ju diskutera kvalitén på svensk sjukvård i allmänhet och där finns det rum för otaliga förbättringar. Men DET är en helt annan sak.

Det var dagens moralkaka gott folk. Återkommer med fler någon annan dag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar