Lite om mig

Här kan ni läsa om mig och mitt liv. Ibland är det alldeles underbart, ibland lite sämre. Men jag försöker ha så roligt jag bara kan. Jag skrattar mycket, gärna ofta och riktigt högt.

torsdag 20 december 2012

Idealisten

Såhär i juletider vaknar idealisten i mig. Ja, den är väl alltid med på ett hörn och så där, men nu kommer den fram rejält. Jag har väldigt ofta en stark önskan inom mig att förändra saker. Att påverka och motverka. Viktiga saker. Så som miljöförstöring, främlingsfientlighet och utanförskap.

Just nu tänker jag väldigt mycket på alla barn runt om i världen som varje dag dör av svält och undernäring. Medan vi i Sverige förväntas spendera cirka 66 miljarder kronor på julshopping. 66 MILJARDER! Ja, ni läste rätt. Det är ju ta mig fan helt sjukt! Vi spenderar 66 miljarder på julmat, dekoration och julklappar till vänner, släktingar, bekanta och familjen. Hur många av dessa julklappar är egentligen värda nåt för mottagaren? Hur många av oss får julklappar vi aldrig använder, som ligger i en låda i några år för att sedan slutligen kastas? Ganska många tror jag.

Inte allt som ges bort/fås på julen är skit, det är inte det jag menar. Jag tycker inte att man ska sluta ge bort julklappar helt och hållet. Däremot kanske man kan tänka efter en extra gång innan man handlar ihjäl sig, skuldsätter sig, osv.

UNICEF har en jättebra grej som pågår just nu. Man kan köpa en julklapp som går till de som behöver det allra mest. Barn som svälter, männsikor som flyr.  Man kan köpa vaccin, mat, vätska, filtar mm. Dessa julklappar finns i olika prisklasser och storlekar och när man handlat får man ett gåvobevis som man kan ge bort i julklapp. 100 påsar vätskeersättning kostar 65 kr. 20 paket högerenergikex kostar 112 kr. 60 påsar nötkräm mot undernäring 178 kr. Tänk om alla svenkar som handlar julklappar för tusentals kronor skulle avstå från att köpa bara EN ENDA liten grej och istället ge bort något av detta. Tänk vilken skillnad det hade gjort.

Här kan du handla från UNICEF:s gåvoshop. Kom igen, do it! http://unicef.se/gavoshop?version=b&utm_expid=23966974-2

Peace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar