Lite om mig

Här kan ni läsa om mig och mitt liv. Ibland är det alldeles underbart, ibland lite sämre. Men jag försöker ha så roligt jag bara kan. Jag skrattar mycket, gärna ofta och riktigt högt.

fredag 9 mars 2012

Good and bad

En dålig egenskap hos mig är att jag har väldigt svårt att leva i nuet. Jag har svårt att uppskatta just den stunden jag lever i. Jag tittar gärna framåt, en dag, en vecka, ibland år...Inte bra jag vet. Men det tillåter mig också att se saker ur ett annat, längre perspektiv. Till exempel så sitter jag här just i detta nu och läser en artikel om  upproren i Arab-världen, och jag  känner mig så lyckligt lottad som fått se detta äga rum. Jag känner mig som en del av historien. Ur mitt framtidsperspektiv kan jag se och förstå hur stort detta är. Tänk vad jag ska berätta för min barnbarn om "den arabiska våren". Om hur facebook och andra sociala medier spelade en roll i en revolution som spreds och spreds och spreds och aldrig ville ta slut. Om hur regimer försökte stänga ett folk ute från reformer och demokrati genom att ta ifrån dem kontakten med omvärlden, Internet. Om hur folket slog tillbaka och vägrade låta sig kuvas. Att det finns en flicka i världen som heter Facebook, döpt av sin egyptiske far efter nätverket som spelade en roll i denna revolution. Otroligt. Och jag ska berätta för dem att jag satt klistrad framför TV:n när USA fick sin första svarta president. Att lilla jag var med, att jag minns varje ögonblick och var lika glad som Oprah. Minst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar